d

The Point Newsletter

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error.

Follow Point

Begin typing your search above and press return to search. Press Esc to cancel.

Doc. dr. sc. Ulla Marton i prim. Tatjana Nemeth Blažić podijelile iskustvo kreiranja Gine, prve AI asistentice za ginekološku pismenost

P

ovodom Svjetskog dana spolnog zdravlja predstavljena je Gina, prva hrvatska AI asistentica za ginekološku pismenost. Hrvatska se svrstala u red država koje, prema preporukama Svjetske zdravstvene organizacije, koriste na odgovoran i pouzdan način potencijal umjetne inteligencije, kako bi kroz ovakve korisne konverzacijske alate pokrivali važne teme javnog zdravstva.

Gina je prva hrvatska AI asistentica za ginekološku pismenost – „diskretna, pouzdana i uvijek uz tebe“ koju je razvila Woom.AI agencija uz podršku i tehnologiju Infobipa, uz stručni liječnički tim te podršku niza partnerskih institucija i udruga.

O procesu stvaranja Gine razgovarali smo s dvije ugledne liječnice koje su bile stručni spiritus movens za ovaj projekt: doc. dr. sc. Ulla Marton, prim., dr. med., spec. ginekologije (Poliklinika dr. Marton) te prim. Tatjana Nemeth Blažić, dr. med., spec. epidemiologije (HZJZ, dopredsjednica Hrvatske lige protiv raka).

 

 

Moja Gina. Moja ginekološka intima.
Prva hrvatska AI asistentica za ginekolo
šku pismenost.
Diskretna. Pouzdana. Uvijek uz tebe.

 

 

 

 

“Gina je nastala iz potrebe da stručna istina lakše dođe do izražaja u doba digitalnih dezinformacija”

 
 

doc.dr.sc. Ulla Marton prim.dr.med.

Specijalist ginekologije i porodništva

Subspecijalist ginekološke endokrinologije i humane reprodukcije

Poliklinika “dr. Marton”

 
 
U doba kada su informacije dostupne svima, ali istina sve teže dolazi do izražaja, razgovor o zdravlju žena često je i dalje obavijen šutnjom, sramom i dezinformacijama. Upravo iz te potrebe nastala je Gina – prva hrvatska AI asistentica za ginekološku pismenost, osmišljena kako bi ženama pružila pouzdane, provjerene i razumljive informacije o vlastitom tijelu i reproduktivnom zdravlju.

Ideju za Ginu nastala kada je Tom svjedočio razgovoru tinejdžerica o ginekološkim pitanjima. Toma i mene veže cijeloživotno poznanstvo, prijateljstvo od prvog dana – rođeni na isti dan u istom rodilištu, mame su dijelile istu sobu na odjelu babinjača a naši krevtići su bili jedan do drugoga. Tom slušajući razgvor prijateljica svoje kćeri shvatio je koliko su mlade djevojke prepuštene nepouzdanim izvorima i kako im nedostaje siguran, stručan, ali pristupačan kanal komunikacije. Tijekom neobavezne kave u centru Zagreba preno je ideju o nastajanju projekta. Kako volim izazove i stvaranje nečega što će imati svoje dublje vrijenosti bez razmišljanja sam ušla u projekt. U projekt smo pozvali dr. Tatjanu Nemeth Blažić, epidemiologinju iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, koju krasi metodičnost, ustrajnost, nepregledna energija. Nas troje postali smo mali, ali strastveni tim koji je u samo tri mjeseca razvio Ginu – digitalnu pomoćnicu koja spaja tehnologiju, medicinu i empatiju. Vezna spona nas troje je ustrajnost, slični životni stavovi, međusobno poštovanje i strast prema onome što radimo, svatko sa svojom osobnošću i izričajem.

Gina je izrađena kao AI asistentica na WhatsApp platformi, što znači da s njom možete komunicirati poput s prijateljicom. Dovoljno je poslati poruku, a Gina odmah odgovara – jasno, stručno i toplo. Pitanja mogu biti raznolika: od menstrualnog ciklusa, kontracepcije i menopauze, do trudnoće, prevencije ili mentalnog zdravlja povezanog s hormonskim promjenama. Ako postavite pitanje izvan područja zdravlja, Gina koristi opću bazu znanja umjetne inteligencije kako bi razgovor ostao prirodan i ugodan.

 

 

 

doc. dr. sc. Ulla Marton prim. dr. med., specijalist ginekologije i porodništva, subspecijalist ginekološke endokrinologije i humane reprodukcije, Poliklinika “dr. Marton”

 

 

„U vremenu kada žene informacije o zdravlju često traže na internetu, nailazeći pritom na nepouzdane ili fragmentirane sadržaje, Gina je alat koji donosi provjerene informacije, dostupno, interaktivno i diskretno, uz bazu znanja koju sukreiraju zdravstveni stručnjaci sukladno suvremenim spoznajama i smjernicama, što je čini pouzdanom produljenom rukom liječnika ali nipošto njegovom zamjenom.

 

Upravo je to njezina prednost u odnosu na ostale neprovjerene izvore informiranja i AI platformi koji nekritički prikupljaju sve dostupne informacije, neovisno gdje se nalaze ili tko ih je kreirao.“, naglasila je ginekologinja doc. dr. sc. Ulla Marton, prim.

 

 

Temelj Gininog rada čine dvije baze podataka. Prva je stručna baza znanja, koja sadrži provjerene medicinske informacije, aktualne stručne smjernice i preporuke iz područja ginekologije, reproduktivnog i spolnog zdravlja. Druga, opća baza znanja, koristi se za općenita pitanja i služi održavanju prirodne komunikacije. Na taj način Gina uspješno kombinira stručnost i toplinu, čineći razgovor informativnim, ali i pristupačnim.

Ono što Ginu čini posebnom nije samo tehnologija, već i namjera iza nje – jačanje zdravstvene pismenosti i osnaživanje žena. Ginekološka pismenost ne znači samo poznavanje bolesti, nego razumijevanje vlastitog tijela, hormonalnih promjena i važnosti prevencije. Svaka poruka, svaki odgovor koji Gina pošalje, korak je prema smanjenju stigme i otvaranju dijaloga o temama koje su često prešućene.

Gina nikako ne zamjenjuje liječnički pregled ni stručnu dijagnozu, ona može biti prvi pouzdan izvor informacija i poticaj ženama da se više brinu o sebi i svom zdravlju. Dostupna je svima, u bilo koje doba dana, bez srama i bez predrasuda.

Gina pokazuje da umjetna inteligencija ne mora biti hladna ni apstraktna – ona može biti empatična, edukativna i ljudska. U svijetu prepunom podataka, Gina donosi ono što je ženama najpotrebnije: točne informacije, podršku i osjećaj razumijevanja. Naša ideja je bila stvoriti nešto što bi svaka djevojka, žena ili majka mogla pitati bez srama – i dobiti jasan, točan i topao odgovor

 

 

 

 

 

“Razvoj edukativnog digitalnog alata koji koristi umjetnu inteligenciju je važan korak za zdravstveno prosvjećivanje i ginekološku pismenost”

 

Prim. Tatjana Nemeth Blažić, dr.med., spec. epidemiologije, Hrvatski zavod za javno zdravstvo

 

 

 

Zdravstvena pismenost je važna

Zdravstvena pismenost je važna odrednica zdravlja i važno ju je unaprjeđivati. Ona obuhvaća sve aspekte našeg zdravlja, od donošenja svakodnevnih odluka o zdravim stilovima života i protektivnim ponašanjima, do snalaženja u zdravstvenom sustavu I donošenja informiranih odluka o korištenju zdravstvene skrbi. Svjetska zdravstvena organizacija definira zdravstvenu pismenost kao osobno znanje i kompetencije odnosno sposobnost pojedinca da pronađe, razumije i primijeni zdravstvene informacije kako bi donio informirane odluke o vlastitom zdravlje, koji se akumuliraju kroz svakodnevne aktivnosti, društvene interakcije i kroz generacije. Osobno znanje i kompetencij posredovani su organizacijskim strukturama i dostupnošću resursa koji ljudima omogućuju pristup, razumijevanje, procjenu i korištenje informacija i usluga na načine koji promiču i održavaju dobro zdravlje i dobrobit za sebe i one oko sebe. U vremenu kada su kriv informacije lako dostupne, podizanje svijesti o važnosti zdravstvene pismenosti postaje ključno za očuvanje zdravlja i osiguranje boljih zdravstvenih ishoda pojedinca i zajednice.

Ginekološka pismenost predstavlja specifičan oblik zdravstvene pismenosti koji obuhvaća znanje, razumijevanje i sposobnost primjene informacija vezanih uz ginekološko odnosno spolno i reproduktivno zdravlje žena.

 

Što je Gina – digitalna AI asistentica za ginekološko zdravlje i kako je razvijena?

Gina je digitalno rješenje koje koristi umjetnu inteligenciju u svrhu pružanja općih, provjerenih i razumljivih informacija iz područja ginekologije, uključujući i neke teme iz spolnog i reproduktivnog te mentalnog  zdravlja. Prvenstveno je namijenjena ženama svih dobnih skupina, no mogu je koristiti i partneri, članovi obitelji te svi zainteresirani za bolje razumijevanje ginekološkog zdravlja. Njezin je cilj povećati dostupnost provjerenih informacija, ojačati zdravstvenu pismenost i potaknuti brigu o zdravlju.

Ideja o razvoju Gine, edukativne digitalne asistentice koja koristi umjetnu inteligenciju za jačanje zdravstvene pismenosti potekla je od Toma Gavazzija, direktora agencije Woom za AI Marketing.  On je kao idejni začetnik projekta i voditelj njegove tehnološke realizacije, okupio mali, ali interdisciplinaran i motiviran tim stručnjaka koji je spojio područja tehnologije, kliničke medicine i javnog zdravstva.

Moja kolegica dr. Ulla Marton, ginekologinja i ja smo izradile bazu znanja na temlju koje Gina odgavara na pitanja korisnika. U izradu baze znanja uključili smo kao suradnike brojne stručnjake, liječnike specijaliste ginekologije, školske medicine, epidemiologije, javnog zdravstva te psihologe. Popis suradnika koji su sudjelovali u izradi sadržaja može se pročitati u Impressumu Gine koji se nalazi u izborniku s osnovnim informacijama o projektu. Od početne ideje do funkcionalnog digitalnog rješenja prošla su svega tri mjeseca – jer svi smo bili znatiželjni, posvećeni i motivirani što prije napraviti funkcionalni proizvod.

Gina koristi tehnologiju umjetne inteligencije (AI), koja omogućuje obradu podataka i simulaciju ljudske komunikacije. Prema klasifikaciji Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) za digitalne zdravstvene intervencije, ovaj digitalni alat pripada skupini koji su namijenjeni krajnjim korisnicima – općoj populaciji, i vrsti komunikacije koji osoba sama pokreće, a odvija se putem digitalnih kanala, primjerice aplikacije, web stranice, chat-a. Gina za komunikaciju koristi platformu Whatsapp i ubraja se alate koji pružaju simulirane interakcije između korisnika i virtualnog zdravstvenog stručnjaka.

Ovdje bih željela naglasiti da Gina nije namijenjena dijagnosticiranju ili liječenju zdravstvenih stanja, nego isključivo edukaciji i informiranju. U slučaju bilo kakvih individualnih zdravstvenih pitanja o konkretnim nalazima, lijekovima ili drugim preparatima aplikacija odgovara porukom da se preporučuje konzultacija s liječnikom ili drugim kvalificiranim zdravstvenim djelatnikom.

 

 

 

Prim. Tatjana Nemeth Blažić, dr.med., spec. epidemiologije, Hrvatski zavod za javno zdravstvo

 

 

Gina u komunikaciji s korisnicima koristi dvije baze znanja:

  • Stručnu bazu, koja obuhvaća znanstveno utemeljene informacije iz ginekologije, spolnog i reproduktivnog zdravlja te preventivne medicine, utemeljene na stručnim smjernicama i preporukama i koju su izradili stručnjaci.
  • Opću bazu, koja se temelji na predtreniranom znanju umjetne inteligencije i služi održavanju prirodnog tijeka komunikacije u temama koje nisu izravno medicinske.

U praksi, Gina putem WhatsApp sučelja vodi interaktivan razgovor s korisnikom, generirajući individualizirane odgovore i pružajući poveznice na pouzdane izvore za dodatno informiranje i edukaciju. Kao kanal komunikacije odabran je Whatsapp, jer ima brojne prednosti – primjerice velik broj korisnika koristi tu aplikaciju, pa nije potrebna instalacija posebne aplikacije, često se koristi, pruža privatnost te je skalabilan odnosno prilagodljiv opsegu korisnika i sadržaja.

Ovo je primjer multidisciplinarnog projekta, jer su u izradi sudjelovali brojni stručnjaci iz različitih sektora – zdravstvenog, obrazovnog i informatičkog. Tehnološko rješenje i informatičku podršku pružale su AI marketinška agencija Woom u suradnji s komunikacijskom i informatičkom tvrtkom Infobip. U izradi baze znanja i ostalog sadržaja sudjelovli su brojni zdravstveni stručnjaci, partnerske institucije i organizacije civilnog društva. Parteri koji su sudjelovali u razvoju sadržaja i promociji i koji su podržali Ginu-AI asistenticu su Ministarstvo zdravstva Republike Hrvatske, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Nastavni zavod za javno zdravstvo “Dr. Andrija Štampar”, Hrvatsko društvo za školsku i sveučilišnu medicinu HLZ-a, Hrvatsko epidemiološko društvo HLZ-a, Hrvatskog društva za kolposkopiju i bolesti vrata maternice HLZ-a, Hrvatska liga protiv raka, Udruga Sve za nju, Hrvatska udruga za borbu protiv HIV-a i virusnih hepatitis i brojni drugi.

Za mene je ovaj projekt bio iznimno zanimljiv, ali i izazovan, budući da ranije nisam imala iskustva u izradi sadržaja koji koristi umjetnu inteligenciju. U njegovoj provedbi pomoglo mi je prethodno iskustvo u osmišljavanju javnozdravstvenih kampanja i edukativnih aktivnosti te u izradi edukativno-informativnih materijala, uključujući digitalne sadržaje poput internetskih stranica (Zdravlje.hr, Neću rak, Hrvatska liga protiv raka), mobilnih aplikacija (Spolno zdravlje, Hepatitisi) i interaktivnih upitnika (Kalkulator za spolno prenosive bolesti i Kalkulator rizika za rak vrata maternice).

Alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji imaju svoje specifičnosti, pa smo se svi tijekom provedbe projekta morali učiti kako funkcioniraju i na koji način najbolje pripremiti stručni sadržaj za rad modela koji koristi umjetnu inteligenciju.

Veliku pomoć predstavljalo mi je i iskustvo stečeno u Centrima za savjetovanje i testiranje na HIV, virusne hepatitise i spolno prenosive bolesti, kao i u Savjetovalištima za spolno zdravlje te iskustvo dr. Marton iz rada s pacijenticama u ginekološkoj ordinaciji. Upravo smo česta pitanja korisnika i pacijentica uključili u bazu znanja Gine, što je doprinijelo stvaranju korisnog i relevantnog sadržaja ovog digitalnog alata.

 

 

 

 

 

 

 

„Važno je naglasiti da Gina ne zamjenjuje savjetovanje, konzultaciju i pregled kod liječnika – ona nadopunjuje i povećava dostupnost informacijama. Svakoj korisnici pruža odgovore na njeno pitanje uz podsjetnik na nezamjenjivost redovnih posjeta i konzultacija sa zdravstvenim stručnjacima, čuvajući najvažniji element zdravstvene skrbi: odnos pacijent–liječnik.

 

Upravo zato Gina ima svrhu biti most između žena i zdravstvenog sustava, siguran, povjerljiv i dostupan prostor za informiranje i osnaživanje u donošenju pravilnih odluka za zdravlje.“, istaknula je prim. Tatjana Nemeth Blažić iz HZJZ-a  i dopredsjednica Hrvatske lige protiv raka.

 

 

 

Statistika korištenja Gine

Od javnog predstavljanja Gine u rujnu do listopada 2025. Gina je imala 600 korisnika, od čega je velika većina (89%) aktivno koristilo asistenticu odnosno napravili su neku interakciju — komunicirali s njom, kliknuli, postavili pitanje ili pregledali sadržaj. Ukupan broj poruka koje su poslali korisnici je 16800. Sesija je razdoblje od 30 minuta koje je programirano za jedan “razgovor” između korinsika i Gine, i može ih biti više tijekom dana. Ukupan broj sesija je u promatranom razdoblju 1144, a bilo je prosječno 14 poruka po sesiji, što sugerira dublju interakciju. Česta pitanja koja su korisnici pitali obuhvaćaju slijedeće teme: menstruacijski ciklus (nepravilnosti u ciklusu, praćenje ovulacije), prevencija spolno prenosivih bolesti i seksualno zdravlje (spolno prenosive bolesti, testiranje, rizični spolni odnosi, zaštita tijiekom spolnog odnosa), ginekološki pregledi (Papa test, ultrazvuk, kada I koliko ćesto ići na ginekološki pregled), Trudnoća (rani znakovi trudnoće, prehrana u trudnoći, pregledi u trudnoći), kontracepcija (vrste kontracepcije, učinkovitost i nuspojave pilula, hitna kontracepcija).

 

Slijedeći koraci

Planiramo kontinuirano pratiti statistiku korištenja te, prema uočenim potrebama korisnika, nadopunjavati bazu znanja kako bi sustav mogao davati detaljnije odgovore i održavati dublju interakciju s korisnicima.

Do sada smo već slali nekoliko preventivnih poruka povodom obilježavanja važnih javnozdravstvenih datuma — poput Mjeseca prevencije raka dojke, Svjetskog dana osteoporoze i Dana kontracepcije — a s tom ćemo praksom nastaviti i ubuduće.

U idućem razdoblju planiramo dodatno unapređivati sadržaj i funkcionalnosti aplikacije. Vjerujemo da će ovaj inovativni alat i dalje biti vrijedan doprinos u informiranju građana te u jačanju zdravstvene pismenosti u području ginekologije i spolnog zdravlja.

 

Slobodno podijelite Ginu sa svojim članovima obitelji, prijateljicama, kolegicama ili drugim osobama koje bi mogle biti zainteresirane za zdravstveno prosvjećivanje na području ženskog zdravlja. Ako želite, možete odmah i pogledati kako Gina, digitalna AI asistentica, funkcionira iz prve ruke te popričati s njom putem linka ili skeniranja QR koda u prilogu.

 

https://wa.link/ylf2yk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 WIN platforma: https://www.healthhub.hr/tag/WIN/